A Thousand Kisses Deep : Leonard Cohen

 レナード・コーエンの声の存在感が圧倒的なこの曲はじっと聴き入ってしまいます。じゅうぶん理解できているとは言いにくく、訳しにくいのですが、とりあえず試みて、また修正しましょう。





A Thousand Kisses Deep
ディープなキスを千回

The ponies run, the girls are young,
子馬が走っている。女の子達は若い
The odds are there to beat.
半端者がいるが、やっつけちまえ
You win a while, and then it’s done –
お前はしばらく勝つ。しかしそれで終わりだ
Your little winning streak.
お前のしょぼい連勝
And summoned now to deal
With your invincible defeat,
そして今、克服できない挫折を
どうにかする気になっている
You live your life as if it’s real,
お前は自分の人生をリアルだと思って生きている
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

I’m turning tricks, I’m getting fixed,
俺はうまくいっている。ちゃんとなっていく
I’m back on Boogie Street.
ブギーストリートに帰ってきたんだ
You lose your grip, and then you slip
Into the Masterpiece.
お前は滑り止めが効かなくなる。そんなことだと
あの大傑作にはまり込んでしまう
And maybe I had miles to drive,
で、たぶん俺は車でひとっ走りしなけりゃならなかった
And promises to keep:
で約束を守らなくちゃ
You ditch it all to stay alive,
お前は生きているためにすべてを捨てる
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

And sometimes when the night is slow,
で、時々夜がスローになる時
The wretched and the meek,
みじめな人間、いくじのない人間だが
We gather up our hearts and go,
俺たちは団結して出発する
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

Confined to sex, we pressed against
性に縛られちゃいるが、俺たちはプレスをかける
The limits of the sea:
海の限界に
I saw there were no oceans left
大海は残っちゃいないと俺は分かった
For scavengers like me.
俺のようなゴミあさりには
I made it to the forward deck.
俺は前甲板に向かってやってのけた
I blessed our remnant fleet –
俺は俺たちの自由なくずを祝福した
And then consented to be wrecked,
そして、めちゃめちゃにされることに同意した
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

I’m turning tricks, I’m getting fixed,
うまくいっている。ちゃんとなっていく
I’m back on Boogie Street.
ブギーストリートに帰ってきた
I guess they won’t exchange the gifts
奴らは贈り物を交換しないだろう
That you were meant to keep.
お前が守るつもりだったものだ
And quiet is the thought of you,
で、お前のことを考えると落ち着く
The file on you complete,
お前に関するファイルは完了だ
Except what we forgot to do,
俺たちがやり忘れたことを除けば
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

And sometimes when the night is slow,
で、時々夜がスローになる時
The wretched and the meek,
みじめな人間、いくじのない人間だが
We gather up our hearts and go,
俺たちは団結して出発する
A Thousand Kisses Deep.
ディープなキスを千回してやろう

The ponies run, the girls are young,
子馬が走っている。女の子達は若い
The odds are there to beat . . . 
半端者がいるが、やっつけちまえ


0 件のコメント:

コメントを投稿